fredag 17 april 2009

Fisk- och potatis-soppa á lá Anna:


Ingredienser
för kanske 6 portioner:
Typ 800gram fisk (pangasius filé för min del)
Typ 500 gram potatis
Ett gäng chaminjoner
1 gul lök
1 purjolök
Många vitlöksklyftor
1 burk lätt creme fraiche
½ liter mjölk
Vatten
1 grönsaksbuljong
Fryst spenat i ca 10 bitar
Kryddor: Peppar, curry, salt, ev. cayennepeppar, thaikrydda eller annat man gillar
.
Skär potatisen i mindre bitar och koka dem i mjölken samt ½ liter vatten och grönsaksbuljongen. Fixa fisken så länge - eftersom min alltid är fryst steker jag upp den i olivolja och pressade vitlökskklyftor samt lite salt.
I en tredje stekpanna steker jag löken som jag skurit i bitar, tillsammans med purjolöken. När potatisen är någolunda kokad och fisken tinad och lätt genomstekt, häller jag tillsammans dessa ingredienser i kastrullen och tillsätter lättcreme fraichen och den stekta löken. I lök-stekpannan vitlöksfräser jag champinjonerna i bitar och jag snålar aldrig på vitlöken! Till en sån här soppa går det åt säkert tio, stora klyftor...
När champinjonerna är i soppan lägger jag i den frysta spenaten och låter allting puttra tillsammans. Man kan alltid ha i mer mjölk eller vatten, efter behag.
.
Smaskens!