lördag 18 juli 2009

Sjögrässallad:

Något av det godaste jag har ätit i hela mitt liv är Sjögrässallad. Det är seriöst godare än alla efterrätter, allt godis och alla kakor i världen. Så, idag när snälla pappa bjöd på Sushi på favvostället bad vi om att få lite, och efter det köpte jag med mig en extra burk för en tjuga som jag tänkte skulle räcka länge. Icke. Det som kan ses på fotot är vad jag har kvar redan samma kväll..
,
Egentligen visste jag ingenting om innehåller eller riktigt namn, men efter lite sökande på nätet har jag nu fått reda på att salladen också innehåller brunalgen Wakame, som även alla mödrar fått just barn får äta i Korea, och den äts även på födelsedagar. Sjögrässalladen är rik på vitaminer och mineraler och innehåller även sesamolja & sesamfrön. Det enda recept jag hittat är följande:
.
1.5 msk sesamfrön
0.5 ark sjögräs (nori)
2 msk olja oliv-
1 msk vinäger ris- eller1 msk äppelcidervinäger
1 msk mirin (alkoholfri söt sake) eller2 tsk socker
.
Om du käkar sushi bara måste du prova detta, it's a little piece of heaven (or...maybe of the sea...hehe)

12 kommentarer:

a-a sa...

Jag provade det i lördags och håller fullkomligt med dig. Suveränt gott! Hittade din blogg när jag googlade på det för att få veta mer, om det är nyttigt osv. Och det verkar det ju vara!

It´s all about me sa...

Trevligt att du hittade hit!!

Siranie sa...

Älskar sjögräs. Har du provat Laver oatcake? Mycket gott.

Lisette sa...

Var kan man köpa dessa sjögräs som du har på bilden ovan? Någon asiatisk butik eller har du lyckats hitta i vanlig mataffär?
Jag älskar sjögrässallad, men jag bor i Kiruna och här går det inte ens att få tag på sushi! :P

Anonym sa...

Instämmer med att den både är vacker och god MEN den innehåller azufärgämne så ät inte för mycket.
Azufärgämnen är det blå som fanns i blå läsk som förbjöds för att ämnet är cancerframkallande. TYvärr så blev Sverige tvingade att godkänna ämnet igen då vi skulle ha samma regler som EU men i USA är det förbjudet och ingen av matvarukedjorna tar in produkter med Azufärgämnen. Gör istället algsalladen själv.
Ulla

Anonym sa...

Uѕuallу I dоn't read post on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to try and do so! Your writing style has been surprised me. Thank you, very great post.

Also visit my homepage; greengaged.com

Anonym sa...

I like the helpful information you proѵide in уouг articles.
Ι'll bookmark your weblog and check again here frequently. I'm quite suгe I'll learn a lot of new stuff right here! Good luck for the next!

Check out my web blog: v2 cigs review

Anonym sa...

WOW just what Ι was lοοking fοr.

Ϲame heгe by searching for pesanteur

my site ... http://www.gttravelweb.com/

Anonym sa...

That iѕ very interesting, You're an excessively professional blogger. I have joined your feed and stay up for in search of more of your fantastic post. Additionally, I have shared your web site in my social networks

My webpage :: www.sfgate.com

Anonym sa...

Thаnk уou fοr thе аuѕpiсіouѕ wrіteup.
ӏt in reаlіty usеԁ to be a amusement aсcοunt it.
Lοoκ compleх tо more addеd agreeable from
уоu! By thе waу, hoω can ωe communiсatе?


my ωеb page sensepil

Anonym sa...

Hellο, i think that і saw you visited my weblog
so i came to “rеturn thе favor”.I am аttempting to find thіngs to impгovе
mу ѕite!I supροsе іtѕ ok to use ѕomе οf yоur ideas!
!

Also νisіt my weblοg v2 cigs review

Anonym sa...

Do this a few occasions and a scar is pretty
much inevitable. All you need to do is to combine the
baking soda and castor oil with each other and variety a paste.



Have a look at my blog post :: Rodpeelerineversleep.com