tisdag 16 mars 2010

Chokladmousse med bär:

Herregud vad jag har varit dålig på att uppdatera min mat-blogg... Vi får se om jag kommer med fler uppdateringar! Här är iallafall ett enkelt och gott recept på chokladmousse för 6-7 personer:
.
Ingredienser:
2 ägg
4 msk socker
200 gram mörk choklad
3 dl grädde
Bär/frukt
.
Separera gulan från vitan och vispa sedan vitan med sockret till ett tjockt skum. Vispa sedan grädden löst. Smält chokladen och blanda sedan med äggviteskummet (gärna med sked - och gör det fort så att chokladen inte hinner stelna!), och efter det med grädden. Rör till en jämn massa. Lägg upp i bägare och låt stå i kylen någon timme. Garnera med bär/frukt och gärna med lite hackad choklad av annan smak - t.ex. mintchoklad. Grymt enkelt och gott! Enjoy!

1 kommentar:

Dafni sa...

Hej jag tänkte bara tipsa om en supergod chokladmousse jag upptäckte för ett tag sedan, bli inte avskräckt av avocadon! Med lite grädde på är det inte lika tung.
2 port
1 avocado
6 dadlar
½ dl vatten
½ dl kakao
½ msk vaniljpulver
en nypa salt

Använd stavmixer eller något för det kan vara svårt att få dadlarna att gå sönder helt men den är verkligen helt himmelsk så det är värt det.